
De Grote Poëzieprijs
De Grote Poëzieprijs bekroont jaarlijks de beste Nederlandstalige poëziebundel. De prijs staat bekend als het visitekaartje van Nederlandstalige poëzie, dient als bron van inspiratie voor lezers, en weerspiegelt de huidige stand van zaken in de wereld van de poëzie. Het is de opvolger van de VSB Poëzieprijs (1994-2018) en valt sinds 2023 onder de vlag van het Veerhuis.

De schaamsoort van Paul Demets wint De Grote Poëzieprijs 2025
Donderdag 24 april 2025 is de winnaar van De Grote Poëzieprijs 2025 bekendgemaakt in debatpodium Arminius in Rotterdam en live via het radioprogramma Opium op NPO Klassiek. Paul Demets wint met de bundel De schaamsoort (PoëzieCentrum) een van de belangrijkste poëzieprijzen van het Nederlandse taalgebied.
De jury over De schaamsoort:
“Dat Demets met deze bundel een gevoelige snaar weet te raken mag wel duidelijk zijn: de bundel treft de kwetsbaarheid van het mens-zijn in relatie tot de natuur, tot de dieren. Het bijzonder poëtische natuurgevoel van de overleden dichter Guido Gezelle wordt in De schaamsoort herontdekt. Je zou kunnen stellen dat we als het ware een aangename (dichterlijke) besmetting ondergaan. Dit zorgt voor indringende en relationele poëzie, en reikt zo een nieuw en door de talrijke filosofische en kunstzinnige verwijzingen – die als een vacht eromheen fungeren – doordacht ‘referentiekader’ aan. Vandaaruit worden eigentijdse problemen over gender, corona, migratie of ecologie letterlijk en figuurlijk vanuit ‘vogelperspectief’ bekeken. Op zijn subtiele wijze schroomt de dichter evenmin lokale problemen als kindermisbruik in de Belgische kerk of de zaak Sanda Dia aan te kaarten. Zowel op macro- als microniveau krijgt de titel ‘De schaamsoort’ zijn volle betekenis.”
De publieksprijs werd gewonnen door Anne Provoost met haar bundel Decem.
Het volledige juryrapport van de shortlist en de laudatio over de winnende bundels lees je onderaan deze pagina.
Bekendmaking winnaar
Op 24 april wordt de winnaar van De Grote Poëzieprijs 2025 bekend gemaakt tijdens een live-uitzending van Opium op NPO Klassiek in Arminius in Rotterdam. En daar kan je bij zijn!
De uitzending wordt gepresenteerd door Annemieke Bosman met speciaal voor deze avond als gastpresentator, schrijver Martin Rombouts. Juryleden Elfie Tromp, Michael Tedja en Barbara Fraipont zijn ook aanwezig om de winnaar bekend te maken.
Voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaar worden de dichters die op de shortlist staan, met een programma vol muziek en poëzie in het zonnetje gezet. Het Dudok Quartet zal live twee nieuwe composities spelen, geschreven door de Rotterdamse componist Celia Swart en geïnspireerd op twee bundels van de shortlist. Daarnaast zal schrijver Martin Rombouts een aantal gedichten uit de bundels van de shortlist voordragen. Als kers op de taart wordt ook de publieksprijs uitgereikt. De winnaar van deze prijs wordt gekozen door een publieksjury die is samengesteld uit luisteraars van Opium. Na afloop proosten we samen met de winnaar op de poëzie.
Shortlist De Grote Poëzieprijs 2025
- Bouwdoos - Han van der Vegt (Wereldbibliotheek)
- CORPS, poreus - Nele Buyst (Het Balanseer)
- Decem - Anne Provoost (Querido)
- De schaamsoort - Paul Demets (Poëziecentrum)
- Wat wij doen dat heet bewaren - Siel Verhanneman (Arbeiderspers)
Tickets voorde uitreiking zijn verkrijgbaar op de website van Arminius.
Celia Swart en het Dudok Quartet maken deel uit van het New Music Now platform.
-
Martin Rombouts
Martin Rombouts is schrijver, theatermaker en performer. Hij studeerde Creative Writing aan ArtEZ en werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab van het Nederlands Letterenfonds. Hij maakt deel uit van BOYBAND, de literaire boyband, en won het 21e seizoen van De slimste mens. Zijn debuutroman ‘Boek 1’ werd begin maart 2025 met veel lof ontvangen.
-
Celia Swart
Celia Swart is een hedendaagse componist en multimediakunstenaar. Haar werken zouden omschreven kunnen worden als ‘New Simplicity’, ze doen veel met weinig elementen en leggen daarom een belangrijke focus op hun klankwereld. Ze heeft een conceptuele benadering bij haar werken en ondanks dat haar muziek non-narratieve muziek is, verwerkt Celia in het concept een narratieve structuur die gedreven is door persoonlijke thematieken. Celia Swart schreef diverse composities voor onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, Resonances XXI (FR) en het Bang on a Can Summer Festival Ensemble (VS).
-
Het Dudok Quartet
Het Dudok Quartet wordt beschouwd als een van de meest creatieve en veelzijdige strijkkwartetten van nu. Met als filosofie ‘sharing the heart of music’ gelooft het kwartet dat kamermuziek een daad van vriendschap is die rechtstreeks en in samenspel met het publiek moet worden gedeeld. Het kwartet creëert unieke en afwisselende programma’s die luisteraars op fantasierijke manieren engageren.
-
Deelnemende bundels en archief
Hieronder vind je alle inzendingen voor De Grote Poëzieprijs. Als je deelneemt aan onze prijs, zal ook jouw bundel verschijnen op deze pagina. Benieuwd naar de bundels van voorgaande edities? Wie pronkten op de shortlist? Filter op jaar, zoek op uitgever of auteur en ontdek de diversiteit en rijkdom van de hedendaagse Nederlandse poëzie. Onderaan de desbetreffende pagina's vind je ook de juryleden en rapporten van voorgaande jaren.
-
- Uit hoofde van Jut
- Atlas Contact
- Frans Kuipers
- 2025
-
- Rozige Maanvissen
- Atlas Contact
- Sytse Jansma
- 2025
-
- Ommouw me
- Leopold
- Ted van Lieshout
- 2025
-
- Hoe jij kunst werd
- Boekscout
- Jesse Engelhart
- 2025
-
- Mens is de naam
- In de Knipscheer
- Philip Hoorne
- 2025
-
- Tussen klei en koolzaad
- Palmslag
- Janneke Jager
- 2025
-
- Bolster
- Uitgeverij De Zeef
- Elise Vos
- 2025
-
- Onbehandeld het mooist
- Uitgeverij De Zeef
- Ludwig Van de Voorde
- 2025
-
- Onbereikbaar voor commentaar
- Uitgeverij De Zeef
- Wim Vandeleene
- 2025
-
- Minder in het echt
- Uitgeverij De Zeef
- Marc Lonneville
- 2025
-
- Het proefkonijnencarnaval
- Uitgeverij P
- Joke Prinsen
- 2025
-
- Het geduld van water
- Uitgeverij P
- Johan Clarysse
- 2025
-
- De roes van andere oorden
- Uitgeverij P
- Lief Vleugels
- 2025
-
- Zonnewater
- Uitgeverij P
- Mark Van Tongele
- 2025
-
- In de wind staan
- Uitgeverij P
- Lieve Desmet
- 2025
-
- Archipel
- Uitgeverij P
- Geert Jan Beeckman
- 2025
-
- Tegenwijzerzin
- Uitgeverij P
- Hans Claus
- 2025
-
- Harder dan een zee
- Uitgeverij P
- Silke Peeters
- 2025
-
- Verstrengelingen
- Uitgeverij P
- Jan M. Meier
- 2025
-
- Bagnante
- Uitgeverij P
- Guido De Bruyn
- 2025
-
- Uutkomst
- Het Drentse Boek
- Willem Tjebbe Oostenbrink
- 2025
-
- Vuurvlieg
- Rorschach
- Djé-Rimo Holle
- 2025
-
- Zwart
- Cornelis van der Grift
- 2025
-
- Stuk hout
- Dorpsoudste de Jong
- 2025
-
- De idiot savant die het wonderkind van de baan rijdt
- het balanseer
- Jess De Gruyter
- 2025
-
- het doel van de opticien
- het balanseer
- F. van Dixhoorn
- 2025
-
- de kat van de muziekschool
- het balanseer
- F. van Dixhoorn
- 2025
-
- de verwerping van het stilzitten
- het balanseer
- Lidy van Marissing
- 2025
longlist -
- CORPS, poreus
- het balanseer
- Nele Buyst
- 2025
shortlist -
- We moeten ‘misschien’ blijven denken
- Prometheus
- Esther Jansma
- 2025
-
- Wachtend op eerste instructies
- Uitgeverij Vleugels
- Willem Thies
- 2025
-
- Als water brandt
- Uitgeverij U2pi
- Astrid de Keulenaar
- 2025
-
- the soil, the seeds
- Bijzondere Boeken Brigade
- Emma Hanekroot & Sebastiaan Hanekroot
- 2025
-
- Laserbundel
- Magonia
- Oscar Tops
- 2025
-
- De weeromstuit
- Magonia
- Miguel Declercq
- 2025
-
- Neerwaarts verzet
- Archipel
- Kris Lauwereys
- 2025
-
- Neem ruim zei de zee
- Ambo | Anthos
- Sholeh Rezazadeh
- 2025
-
- Schietspoel
- Uitgeverij U2pi
- Karen de Boer
- 2025
-
- U heeft nog 43 ongelezen gedichten
- Proces-Verbaal
- Yanaika Zomer
- 2025
longlist -
- Scheuren in de tijd
- Walking my Revolution Publishers
- Ron Smekens
- 2025
-
- Onstandig heden
- Uitgeverij kleine Uil
- Yke Schotanus
- 2025
-
- Een mooi verhaal
- Uitgeverij kleine Uil
- Jan Glas
- 2025
-
- De belichaming van de lente
- Onno-Sven Tromp
- 2025
-
- Blue whisky
- De Bezige Bij
- Bart Chabot
- 2025
-
- Mond vol dobbelstenen
- De Bezige Bij
- Tonnus Oosterhoff
- 2025
-
- Grimlachjes
- Elle Werners
- 2025
-
- Later lachen we erom
- Meulenhoff
- Lars van der Werf
- 2025
-
- Te midden van alles
- Meulenhoff
- Frans Budé
- 2025
-
- De zachte veren van de tijd
- Uitgeverij U2pi
- Ali Şerik
- 2025
-
- De geur van zwart
- Poëziecentrum
- Tom Marien
- 2025
-
- De schaamsoort
- Poëziecentrum
- Paul Demets
- 2025
shortlist -
- Mulhacén
- Poëziecentrum
- Jonas Bruyneel
- 2025
-
- Gezwommen worden
- Poëziecentrum
- Anke Senden
- 2025
-
- Hoe doorwaadbaar dagen zijn
- Poëziecentrum
- Christophe Batens
- 2025
-
- Hèt
- Fluxenberg
- Tineke Van Keulen
- 2025
-
- Kneedwezens
- De Harmonie
- Judith Herzberg
- 2025
-
- Zestig dagen koud met jou
- Louise Vermeulen
- 2025
-
- Andere richtingen
- Fluxenberg
- Frederik Lucien De Laere
- 2025
-
- De terugkeer van de geopolitiek
- Fluxenberg
- Johan Reyniers
- 2025
-
- Septemberzee
- Uitgeverij Van Oorschot
- Willem Jan Otten
- 2025
-
- Hout
- Uitgeverij Van Oorschot
- Erik Lindner
- 2025
-
- Moet het zo
- Uitgeverij Van Oorschot
- Daan Doesborgh
- 2025
-
- Vuurbloem
- Lebowski Publishers
- Roan Kasanmonadi
- 2025
-
- Dichter bij de seizoenen
- Uitgeverij Gottmer
- Bette Westera
- 2025
-
- Waar iemand woont
- Uitgeverij Passage
- Richard Nobbe
- 2025
-
- Ritornel
- Uitgeverij Passage
- Willem Jan van Wijk
- 2025
-
- Dat ijsberen eieren eten
- Uitgeverij P
- Margreet Schouwenaar
- 2025
-
- Marshmallow
- De Arbeiderspers
- Simone Atangana Bekono
- 2025
-
- Dramaturgie van het loslaten
- De Arbeiderspers
- Max Greyson
- 2025
-
- Fabrieksinstellingen
- De Arbeiderspers
- Kees van Domselaar
- 2025
-
- Lichtvang
- De Arbeiderspers
- Allard Schröder
- 2025
longlist -
- Wat wij doen dat heet bewaren
- De Arbeiderspers
- Siel Verhanneman
- 2025
shortlist -
- Binnen in de aarde is een berg
- De Arbeiderspers
- Hester Knibbe
- 2025
-
- De dansvloer is van iedereen
- De Arbeiderspers
- Maaike de Wolf
- 2025
-
- Kamermuziek
- Wereldbibliotheek
- Jabik Veenbaas
- 2025
-
- Bijna 90 Hopla's
- De Harmonie
- Judith Herzberg
- 2025
-
- Bouwdoos
- Wereldbibliotheek
- Han van der Vegt
- 2025
shortlist -
- Nulpunt
- Liverse
- Yvonne van der Haven
- 2025
-
- Wat deed ik daar
- Querido
- Tsead Bruinja
- 2025
-
- Decem
- Querido
- Anne Provoost
- 2025
shortlist -
- Dobberen
- Querido
- Sophia Blyden
- 2025
longlist -
- Ontbindende voorwaarden
- Querido
- Anne Louïse van den Dool
- 2025
-
- Zachte landing op leeuwenpootjes
- Querido
- Astrid Lampe
- 2025
-
- Ontkrachtingen en affirmaties
- Querido
- Bernard Wesseling
- 2025
-
- dagtekening van liefdesvormen
- Querido
- Rozalie Hirs
- 2025
longlist -
- Pieta
- Querido
- Mischa Andriessen
- 2025
-
- Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica
- Querido
- Sasja Janssen
- 2025
Juryrapport 2025
Juryrapport over de winnaar van De Grote Poëzieprijs 2025
Door Barbara Fraipont, Elfie Tromp en Michael Tedja
De schaamsoort, Paul Demets
(PoëzieCentrum)
Uit de zeer gevarieerde bijdrages aan de longlist en vervolgens de gefinetunede shortlist waar we het afgelopen jaar uitvoerig over hebben beraadslaagd en waarop we graag nog andere uitzonderlijke bundels hadden willen plaatsen, klopten wij uiteindelijk af op één bundel waarin alles naar ons aanvoelen mooi samenviel. Indien vakmanschap, taalplezier en cohesie zeker tot onze criteria hoorden, leek ons ook de relatie tussen heden en verleden en de diepgaande reflectie die de bundel (als geheel) aanreikte hier essentieel.
De schaamsoort van Paul Demets werd door ons uitverkozen voor De Grote Poëzieprijs 2025. Dat Demets met deze bundel een gevoelige snaar weet te raken mag wel duidelijk zijn: de bundel treft de kwetsbaarheid van het mens-zijn in relatie tot de natuur, tot de dieren. Het bijzonder poëtische natuurgevoel van de overleden dichter Guido Gezelle wordt in De schaamsoort herontdekt. Je zou kunnen stellen dat we als het ware een aangename (dichterlijke) besmetting ondergaan. Dit zorgt voor indringende en relationele poëzie die niet alleen de aandacht vestigt op de natuurwereld en wie zij is (‘wie ben je’), maar die ook vanuit de natuur zelf je laat nadenken over identiteit (‘Kan je mij zeggen wie ik ben?’, ‘Wie ben ik?’), geboorte (‘het bestaan dat ik mij heb aangetrokken’), geloof (‘Boven ons twee engelen op de brug’) of schaamte (‘een schimmelende wereld’). Op elke bladspiegel uit de bundel volgen de rivieroever, het water, de vogels als het ware het lyrische ik op de voet: ‘en de natuur volgde op de voet’.
Door het zorgvuldig gekozen frame, dat natuurperspectief neemt de dichterlijke stem wat afstand van zichzelf: bij aanvang hoorde het ‘oor […] wat het wil. / Te veel mezelf. Wat ik hoorde / werd geruis een dier de nacht / een schreeuw alles samen’. Alles loopt vervolgens op synesthesische en entropische manier in elkaar over van de menselijke hoofdzonden die de gedichten aaneenrijgen naar het (oer)water dat hier ‘alleen en van geen mens gestoord’ moeder wordt en voor een dichterlijke wedergeboorte zorgt.
Zo reikt de bundel een nieuw en door de talrijke filosofische en kunstzinnige verwijzingen – die als een vacht eromheen fungeren – doordacht ‘referentiekader’ aan. Vandaaruit worden eigentijdse problemen over gender, corona, migratie of ecologie letterlijk en figuurlijk vanuit ‘vogelperspectief’ bekeken. De vragen die Demets stelt zijn zeer menselijke vragen die in duidelijke zinnen zijn vervat. Op zijn subtiele wijze schroomt de dichter evenmin lokale problemen als kindermisbruik in de Belgische kerk of de zaak Sanda Dia aan te kaarten. Zowel op macro- als microniveau krijgt de titel ‘De schaamsoort’ zijn volle betekenis. Laten we tot slot vooral hopen dat deze schaamsoort ‘[d]oor het verkeer in de verte / […] het zingen [niet] verleerd’ zodat de lezer kan blijven doorlezen en zijn wereldbeeld zal blijven bijsturen.
Juryrapport Publieksprijs
Deze jury is samengesteld uit luisteraars van Opium en bestond uit: Ronny Lommen, Gerard Saurwalt en Michelle Eleveld.
Decem, Anne Provoost
(Querido)
Allereerst waren we ontzettend onder de indruk van de gepresenteerde bundels: Han van der Vegts snijdende machine - een van buiten naar binnen bundel, als dwarsligger; de manier waarop Paul Demets laag na laag de ruimte verkent tussen context en een schaamtevol mens-zijn; Nele Buysts noodzaak, waarbij via een doorlatend perspectief iedere essentie zich met elkaar verweeft tot niets meer als losstaand element te bevatten is; en de manier waarop Siel Verhanneman op zachte wijze het snijdende in het vrouwelijke vrezen benaderd.
Voor ons is Anne Provoost met Decem de winnaar van de publieksprijs. Wat ons het meest raakte aan Decem, was hoe deze bundel aantoont: hier is poëzie voor nodig. Of sterker nog: dit kan alleen maar via poëzie. De poëzie van Provoost is meer dan een vorm; het is een essentiële noodzaak om de gelaagdheid van de thematiek en de fragmentarische aard daarvan te vatten binnen een kader dat recht doet aan de intensiteit en bewogenheid van het overweldigende – iets waarvan de jury aanvankelijk dacht dat het zich helemaal niet in een kader liet vangen. Zo is er veel wat poëtisch gemaakt kan worden, maar bij Decem voelt het alsof het poëtisch moet zijn.
De jury over de shortlist:
· Wat wij doen dat heet bewaren, Siel Verhanneman (Arbeiderspers)
Dit is een heel bijzondere bundel waarin op een suggestieve doch toegankelijke manier (in)voelbaar wordt gemaakt wat het is om vrouw en moeder te zijn. Verhanneman hanteert een klare en tegelijk technische taal die ruimte laat voor verborgenheid en herkenbaarheid. Het lukt haar om haast onuitspreekbare situaties beeldend uit de doeken te doen zoals rouw om een zus: ‘zo ongedwongen kun je nu in ons meebloeien, / bewaren we jou in dit ongetiteld beeld’. Het is een bundel om jezelf in te herkennen. Er spreekt een tederheid uit de gedichten die diepgaande gevoelens oproept. Soms een sturend verhaal, maar nooit dwingend.
· Decem, Anne Provoost (Querido)
Deze bundel is actueel geëngageerd en heeft een duidelijke eigen stem. Zowel de vormgeving als de tien hoofdstukken zetten je aan tot doorlezen. Het is mooi hoe dit perspectief zowel van binnen als van buiten werkt: Provoost heeft zelf geen toegang tot de ervaring van de asielzoeker en toch stap je in de schoenen van de migrant. Je wil dit verhaal meemaken en begrijpen. Een bundel om vast te pakken.
· Bouwdoos, Han van der Vegt (Wereldbibliotheek)
Dat het een dwarse bundel is, blijkt al uit de bladspiegel en de leesrichting. Hier spreekt een heldere dichtersstem vol humor, deze dichter heeft met lust geschreven. Dat merk je aan zijn gewaagde stijl en inhoud met betrekking tot sciencefiction en een dystopisch toekomstbeeld. Plezier is een onderschatte waarde in de poëzie; Van der Vegt bewijst met zijn speelse bundel net het belang hiervan. Het leesgenot wierp ons nu en dan terug naar Paul van Ostaijen aan wie de dichter zich expliciet schatplichtig toont.
· De schaamsoort, Paul Demets (Poëziecentrum)
Centraal in deze bundel staat de relatie tussen schrijver Paul Demets en de overleden dichter Guido Gezelle. Deze relatie brengt het tijdloze karakter van Gezelles poëzie naar voren. Vanuit dat tijdloze nodigt Demets ons uit om naar het heden te kijken. De poëtische kijk op dier en natuur biedt ons een nieuw perspectief op het mens zijn en de relatie tot anderen waarbij schaamte en gender een rol spelen. Relationeel en met minutieuze aandacht opent deze bundel een nieuw ‘referentiekader’ dat zeker niet mag ontbreken.
· CORPS poreus, Nele Buyst (Het Balanseer)
Een prachtig vormgegeven bundel qua papier en taalgebruik. Het is een puur poëtisch boek waarbij vorm en inhoud samenvallen. Het raakt aan de kern van de taal en van het leven. Ondanks een bij wijlen abstracte benadering lukt het Buyst om concrete belichamingen van haast ongekende aspecten van de insecten- en plantenwereld op te roepen. Een ecokritische en urgente bundel die holistisch en organisch leest. Hier is een dichter aan het werk die de materie overziet, prachtig.
Juryleden 2025
-
Barbara Fraipont
Barbara Fraipont werkt als universitair docent en onderzoeker Nederlands, Nederlandse cultuur en letterkunde aan de UCLouvain Saint-Louis Bruxelles (België). Haar onderzoek betreft voornamelijk de hedendaagse Nederlandstalige literatuur, dierenstudies en ecokritiek. Onlangs verscheen haar boek Mutsaers en andere dieren. Naar een diergerichte benadering in de Nederlandse letterkunde. Ze schrijft regelmatig recensies en essays over recente Nederlandstalige proza en poëzie.
-
Elfie Tromp
Elfie Tromp is schrijver, theatermaker en performer. Ze is stadsdichter van Rotterdam en theatermaker in huis bij theater Walhalla. Haar werk werd genomineerd voor de BNG Literatuurprijs en Diorapthe Literatuurprijs. Naast romans en gedichten schrijft ze columns voor verschillende media en maakt ze muziektheater. Momenteel speelt ze de feministische punkcabaretshow Op de Barricade van het Hart. Elfie's werk is geëngageerd, uitgesproken, prikkelend en humorvol. Ze bevraagt graag de status quo en wil haar lezers wakker kussen of schudden.
-
Michael Tedja
Michael Tedja is dichter, schrijver en beeldend kunstenaar. Tedja studeerde aan het Sandberg Instituut en de Rietveld Academie te Amsterdam. Hij schreef tot nu toe vijf romans en vijf dichtbundels, en is laureaat van de Sybren Polet-prijs en de Jana Beranová-prijs. Beide voor zijn gehele literaire oeuvre. In 2021 nam hij zitting in de jury’s van de Jana Beranová-prijs en de C. Buddingh-prijs. En in 2020 nam hij zitting in de jury voor de P.C. Hooft-prijs voor poëzie.

Taal is overal. We denken, lezen, appen, twitteren, dromen, ruziën, verklaren de liefde, praten, werken en leren met en dankzij taal. We gebruiken het altijd, elke dag. Zonder taal zijn we nergens.
Het Veerhuis wordt een plek waar taal gevierd wordt op alle mogelijke manieren.